En sevdiğiniz sporcu kim?
Şahika Encümen mi?, Fernando Muslera mı, Mehmet Okur mu?
5. Sınıfların Sağlık ve Spor Temasında " Sevdiğiniz Sporcunun Hayatı ve Başarıları" konulu bir sunum hazırladık ve sunumlarımızı arkadaşlarımızla paylaştık. Bu sayede hem sevdiğimiz sporcuları daha yakından tanıdık hem de biyografi türünü gözden geçirdik.
Başarı öykülerinden ilham alan öğrencilerimiz de kendilerindeki potansiyeli harekete geçirmek için oldukça heveslendiler.
Etkinliğimizi yapan sevgili öğrencilerimize ve Türkçe öğretmenimiz Elvan DİZVAY'a teşekkür ederiz.
May
Hangimiz bir komşumuzun kapısını çalıp da ağrı kesici istemedik ki? Bu masum gibi görünen isteğin başımıza ne işler açacağını anlatan "Bilinçsiz İlaç Kullanımı" izleme metnini izledik önce. Sonra da ilaçların nasıl geliştirildiğini ve üretildiğini araştırıp arkadaşlarımıza hazırladığımız içerikleri sunduk.
Özellikle ilaçların gönüllü denekler üzerinde denenme kısmı hepimizi biraz ürküttü. Sonra da dörderli gruplara ayrıldık ve her gruba sağlıkla ilgili bir atasözü verdik. Öğrencilerimiz de verilen atasözlerine uygun dramalar yazıp yazdıklarını canlandırdılar. Sağlık konusunu enine boyuna işlemiş olduk.
Bu güzel etkinliğimizi yapan sevgili öğrencilerimize ve Türkçe öğretmenimiz Elvan DİZVAY'a teşekkür ederiz.
Gelişen teknoloji ile birlikte boş zamanları değerlendirme için sunulan etkinlikler nicelik olarak artarken, nitelik olarak da değişmiştir. En ucuz eğlence, bilgilenme ve boş zamanları değerlendirme aracı olarak görülen kitap, gazete, dergi ve karşılıklı diyalogların yerini tablet, bilgisayar ve akıllı telefon almaya başlamıştır.
Toplumsal ve bireysel yaşamımızı geliştirici birçok sonuçlarının yanı sıra sözü edilen yeni kitle iletişim araçlarının sorun yaratabilecek etkilerinin olduğu da genelde kabul edilmektedir. Bu araçlar bireylerde var olan bazı olumlu alışkanlık ve davranış biçimlerini değiştirebilmekte, yeni tutum geliştirebilmektedir. Bu araçların öğrenciler tarafından aşırı kullanımının dil gelişimini ve kullanımını olumsuz etkilediğini düşündük ve bu projeyi hazırlamaya karar verdik.
PROBLEM
Akıllı telefon ve tablet kullanımı dil kullanımını ve iletişimi etkiler mi?
HİPOTEZ
Akıllı telefon ve tablet kullanmak dil kullanımını ve iletişimi olumsuz etkiler.
PROJE GÖREVLİLER
Projemizi hazırlayan Elvan DİZVAY'a (Türkçe Öğretmeni), Ebrar Su KADİR'e (8/F Sınıfı Öğrencisi), Semanur KARADEMİR'e (8/F Sınıfı Öğrencisi) teşekkür ederiz,
Projenin tüm detayları için aşağıdaki linki tıklayınız.
Türkçe dersini eğer sıkıcı dilbilgisi kurallarından ibaret sanıyorsanız fena halde yanılıyorsunuz! Dersimizde yeri geliyor bir müzik aleti çalıyoruz, yeri geliyor ünlü bir matematikçinin biyografisi hakkında konuşuyoruz. Bazen uzaya giden bir aracın içinde hayal ediyoruz kendimizi, bazen de ilhamı hiç eksik olmayan bir şair oluveriyoruz. Bazen renkli boya kalemleriyle çizdiğimiz bir karikatürde iki cümle ile anlatıyoruz sayfalara sığmayacak fikirleri, bazen de Mimar Sinan´ın ustalık dönemi eserlerinin içinde buluveriyoruz kendimizi. Değerlerimizi unutmuyor Aşık Veysel´i , Barış Manço´yu , Neşet Ertaş´ı anıyoruz. Disiplinler arası ilişki kuruyor, her konuda fikir sahibi oluyoruz.
Biz Türkçeyi değil, hayatı öğreniyoruz.
Sevgili öğrencilerimize ve Türkçe öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a teşekkürler.
Okuma-yazma öğrendigimizden beri ilk öğrendiğimiz konulardan biridir büyük harflerin yazımı. Ama her ne hikmetse cümleye büyük harfle başlanması gerektiği bile zor kavranır bazen öğrencilerimiz tarafından. Belki de hata bizdedir. Kurallar öğrencilerin bir kulağından girip diğerinden çıkıyordur. Biz de bu sefer farklı bir teknik deneyelim dedik. Büyük harflerin doğru ya da yanlış yazıldığı cümleleri kağıtlara yazıp zarflara yerleştirdik. Her öğrencimize bir zarf dağıttık. Öğrencilerimiz kendi zarfında yazan cümlede hata olup olmadığını inceledi, varsa yanlış dedi; yoksa hiç yorulmadı kağıdı zarfa aynen yerleştirdi. Zarfları topladık. Hepsini tek tek açıp inceledik. Kuralları da böylece gözden geçirdik. Bu arada büyük harfleri de küçük görmemeyi artık öğrendik.
Derslerinde farlı teknikler kullanarak,ilginç hale getiren Türkçe öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a ve sevgili öğrencilerimize teşekkür ederiz.
Biyografi yaşadıkları dönemin siyasal, toplumsal etkinliklerine katılmış ya da çalışma ve buluşlarıyla dönemlerini etkilemiş kişilerin yaşam öyküsüdür.
5/D sınıfı öğrencileri Bilim ve Teknoloji temasında yer alan bilim insanlarından Türkiye´nin ilk uçak tasarımcısı Vecihi Hürkuş´un ,
Türkiye´nin ilk kadın arkeoloğu Jale İnan´ın , ilk kadın tıp doktoru ve tıp eğitimi veren kadını olan Safiye Ali´nin ,
Türk tarih profesörü Halil İnalcık´ın matematikçi Cahit Arf´ın , İslam tarihi , bilim ve teknoloji alanlarında çalışan akademisyen Fuat Sezgin´in,
Türkiye´nin ilk açık hava müzesini kuran arkeolog Halet Çambel´in ve moleküler biyolog, biyokimyager ve Nobel ödüllü profesör Aziz Sancar´ın biyografilerini sundular.
Bu güzel çalışmalar için sevgili öğrencilerimize ve Türkçe öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a teşekkür ederiz.
5/D sınıfı öğrencileri ile "Erdemler" temasını bitirdiğimizde bu konunun sadece kitabımızda kalmasını istemediğimize karar verdik ve kolları sıvadık. Çünkü ´erdemli olmak´ hayatın içinden bir olguydu.
Öğrencilerimizden İlayda Dağlı TEMA´ya üye oldu,
Umut Piri komşusuna yiyecek ikram etti,
Yaren Nur Gülmez engelli akrabasını ziyaret etti,
Kadir Çağlar Alan ihtiyac sahibi çocuklar için atkı ördü,
Medine Ayanoğlu sadaka kutusuna yardım parası attı,
Berkay Arslan yemek yaparken annesine yardım etti,
Ecrin Ela Ay güvercinlere yem attı,
Mustafa Gümüş kardeş okul olarak belirlediği bir okula göndermek üzere oyuncak hazırladı,
Oğuzhan Köksal huzurevine giderek yaşlıları ziyaret etti,
Batuhan Sert annesine su taşırken yardım etti,
Zeynep Karayalçın kimsesiz çocuklar yurdunu ziyaret etti,
Yaşar Muhammed Yardımcı dedesine yürürken destek oldu.
Biz de bu anları ölümsüzlestirerek bir takvim hazırladık..
Erdemli davranışlarından dolayı öğrencilerimize ve bu güzellikleri ortaya çıkaran Türkçe Öğretmenimiz Elvan DİZVAY´ a teşekkür ederiz.
Tebrikler ve alkışlar sizin için....
Ock
Türkler ilk çağlardan bu yana birçok milletle komsuluk yapmis,yiyecek ve içecek kültürü alışverişinde bulunmuştur. Bu alısverislerden birisi de Türk kahvesidir. 14. yüzyılın başlarında keşfedilen bu kahve muazzam kokusu ve tadı sayesinde Etiyopya´dan tüm dünyaya yayilmayi basarmistir. Türkler tarafından bulunan yepyeni bir hazırlama metodu sayesinde kahve, güğüm ve cezvelerde pişirilerek "Türk kahvesi" adini almistir. Kendine özgü tadı, özellikle köpüğü , kokusu ve sunumu ile özgünleşmiş, gelenek haline gelmiştir.
Kahvenin gündelik hayatımızda nasıl büyuk bir etki yaptığını belki de en iyi kullandığımız atasözleri göstermektedir:" Bir fincan kahvenin kırk yıl hatırı vardir.", "Gönül ne kahve ister ne kahvehane, gönül sohbet ister kahve bahane."
Gelenek ve göreneklerimizin güzel sunumunu yapan sevgili öğrencilerimize ve Türkçe Öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a teşekkür ederiz.
Çoktan uçmuş güvercin
Tahta masam devrilmiş
Can dostum çomar uykuda
Tatlı komşu ayşe teyze
Emekli salih öğretmen
Hepinize, hepinize elveda
Dostlar elveda.
Gözlerim, kurşun gibi
Ağır ağır kapandı bu gece
Elveda.
BARIŞ MANÇO'NUN HAYATI VE ŞARKILARI
Anadolu Rock türünün kurucu üyelerinden olan Barış Manço, Galatasaray Lisesi´nde öğrenci iken ilk kez sahneye çıktığı 1958 yılından bu yana,Türk Sanat Dünyası´nın kilometre taşlarından biri olarak grubu "Kurtalan Ekspres" ile birlikte Türkiye´de olduğu gibi birçok yabancı ülkede sayısız konserler verdi.
Bestelediği 200´ün üzerinde şarkısı, kendisine 12 altın ve 1 platin albüm/kaset ödülü kazandırırken, bu şarkıların bir bölümü daha sonra Yunanca, Bulgarca,Arapça, Farsça,Kürtçe, Japonca, İbranice,Fransızca ve Flemenkçe´ye çevrilerek, kendisi ve/veya başka sanatçılar tarafından da seslendirildi.
1988 yılında Ekim ayında TRT 1´de çocuk ve aileye yönelik bir eğitim kültür ve eğlence programı olarak başlayan "7´den 77´ye", Türk Televizyonculuğu´nda şimdiye kadar ulaşılamamış bir rekora imza attı.Türkiye´de en uzun ve en başarılı televizyon yayıncılığını yaptı.
Ekvator´dan Kutuplar´a" 5 kıtada 100´den fazla değişik yöreye giderek, 600.000 km´ye yakın yol kateden Barış Manço ülkemiz belgeselciliğine farklı bir boyut getirdi.
Yüksek öğrenimini Belçika´da "Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi"nde tamamlayan ve çok iyi derecede İngilizce ve Fransızca konuşan Barış Manço, sanat yaşamında kendisine layık görülen 300´ün üzerinde ödülün dışında,aşağıdaki unvanlara da sahiptir.Biz de bu anlamlı günde Barış Manço´yu canlandırarak andık. Geçmişine ve kültürüne sahip çıkan sevgili öğrencilerimize ve Türkçe Öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a teşekkür ederiz.
Barış Manço Şarkıları
Abbas Yolcu
Acıh Da Bağa Vir
Acıhda Baga Vir
Adem Oğlu Kızgın Fırın Havva Kızı Mercimek
Affet Beni
Ağlama Değmez Hayat
Ah Tut-i Mucize Guyem
Ahmet Beyin Ceketi
Al Beni
Ali Yazar Veli Bozar
Alla Beni Pulla Beni
Allah´ım Güç Ver Bana
Aman Avcı Vurma Beni
Aman Yavaş Aheste
Anadolu
Anahtar
Anlıyorsun Değil mi?
Arkadaşım Eşek
Ayı
Aynalı Kemer
Ayrılık
Bahçede Hanımeli
Bal Böceği
Bal Sultan
Ballı Kaymak
Baykoca Destanı
Bebek
Ben Bilirim
Benden Öte Benden Ziyade
Beni Çağıran Beklemez
Beyhude Geçti Yıllar
Binboğanın Kızı
Bir Bahar Akşamı
Bir Selam Sana Gönül Dağlarından
Can Bedenden Çıkmayınca
Dağlar Dağlar
Delikanlı Gibi
Dere Boyu Kavaklar
Dokun Bana Sarıl Bana
Domates Biber Patlıcan
Dön Desem Döner Misin Bana?
Dönence
Dört Kapı
Düriye
Durma Ha Durma
Dut Ağacı
Eğri Büğrü
Elveda Ölüm
En Büyük Mehmet Bizim Mehmet
Eski Bir Fincan
Estargon Kalesi
Fil İle Kurbağa
Gamzedeyim Deva Bulmam
Geçti Dost Kervanı
Gel
Gesi Bağları
Gibi Gibi
Gönül Dağı
Gönül Ferman Dinlemiyor
Good Golly Miss Molly
Gül Bebeğim
Güle Güle Oğlum
Gülme Ha Gülme
Gülpembe
Günaydın Çocuklar
Hal Hal
Halhal
Halil İbrahim Sofrası
Ham Meyvayı Kopardılar Dalından
Hatırlasana
Hayır
Hemşerim Memleket Nere
Hey Koca Topçu
İşte Hendek İşte Deve
Kağızman
Kalk Gidelim Küheylan
Kalpler Beraber
Kara Sevda
Karanlıkların İçinde
Katip Arzuhalim
Kayaların Oğlu
Kazma
Kezban
Kirpiklerin Ok Eyle
Kızılcıklar
Kol Düğmeleri
Küheylan
Mahkum
Müsadenizle Çocuklar
Nane Limon Kabuğu
Nazar Eyle
Ne Köy Olur Benden Ne De Kasaba
Ne Ola Yar Ola
Nenni Bebek
Nerede?
Olmaya Devlet Cihanda
Ölüm Allah´ın Emri
Ömrümün Sonbaharında
Osman
Sahilde
Sakız Hanım Mahur Bey
Sarı Çizmeli Mehmet Ağa
Sarıl Bana
Seher Vakti
Şehrazat
Söyle Zalim Sultan
Sözüm Meclisten Dışarı
Süleyman
Süper Babaanne
Tut-i Mucize Guyem
Unutamadım
Unutamıyorum
Urfa´nın Etrafı
Uzun İnce Bir Yoldayım
Vur Ha Vur
Yeni Bir Gün
Yine Bir Gül Nihal
Yine Yol Göründü Gurbete
Yol Verin Ağalar Beyler
Yolla Yarim Tez Yolla
Ock
Kişilerin resmi makamlara ya da özel kurumlara istek veya şikayetlerini bildirmek için yazdıkları tarihli, imzalı ve adresli yazılara dilekçe denir.
Arzuhalci ise para karşılığı dilekçe yazan kişidir.
Eskiden insanlar istek ve şikayetlerini yazıya dökemediklerinden bu işi arzuhalciler yapıyordu. Fakat arzuhalciler artık belleğimizde tatlı bir anı olarak kaldı. Çünkü biz dilek ve şikayetlerimizi rahatça ifade edebilir hale geldik.
Bir başkasının bizim için dilekçe yazmasına ihtiyaç duymuyoruz.
Hayatın içinden karelere yer verilen bu etkinliğimizi yapan öğrencilerimize ve Türkçe Öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a teşekkür ederiz.
Ock
Günlük olaylarla ilgili olarak kamuoyunu biilgilendirmek amacıyla kaleme alınan yazılara haber metni denir.
Biz de dersimizde haber metinlerini bilgi düzeyinde işlemek yerine onları haber bültenlerindeki gibi sunmaya karar verdik.
Sabah haberleriyle güne merhaba dedik. Öğle bülteniyle gündemin öne çıkan başlıklarını inceledik. Ana Haber Bülteni ile gündemi sarsan olayları ve son dakika gelişmelerini takip ettik. Muhabirlerimize baplanıp sokağın nabzını tuttuk.
Geride güzel bir anı bırakarak bu konuyu da öğrenmiş olduk.
Bu eğlenceli çalışmayı yapan yetenekli öğrencilerimize ve Türkçe Öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a teşekkür ederiz.
Ben deyimim. Bireden fazla sözcükle; hoş,ince bir benzetmeyle ve belli kalıplar içinde ortaya konan söz birimleriyim.
Benimle sevinenlerin etekleri zil çalar, çalışanların ekmeğini taştan çıkarır, benimle zorlaşan işler sarpa sarar.
Geçmişten bugüne ulaşan bir mirasım.
5/D sınıfı öğrencileri de bana, bu mirasa, sıkı sıkıya sarıldılar. Kartlarımı inceleyerek beni tahmin etmeye çalıştılar.Ortaya da bu görüntüler çıktı.
Etkinliğimizi yapan kıymetli öğrencilerimize ve Türkçe öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a teşekkür ederiz.
Yüzyıllar boyunca hem yetişkinlerin hem de çocukların eğlence ve eğitim amacıyla seyrettiği Hacivat ile Karagöz oyunları aynı zamanda bir değer aktarımı ve karakter eğitimi aracıdır.
Hacivat ile Karagöz oyunlarında dostluk, saygı, sevgi, yardımseverlik, dayanışma, duyarlılık,dürüstlük, misafirperverlik gibi birçok değerin alktarımı yapılmaktadır.
Biz de bu oyun ile nezaket ve görgü kurallarını eğlenerek öğrendik.
Bu eğlenceyi gösteriyi hazırlayan öğrencilerimize ve Türkçe Öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a teşekkür ederiz.
Atatürk´ün 80. ölüm yıdönümü dolayısıyla Atatürk şarkıları eşliğinde ona mektuplar yazarak sevgi ve özlemimizi dile getirdik.
Bu anlamlı etkinliği yapan öğrencilerimize ve Türkçe öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a teşekkür ederiz.
Kas
Hayatını Atatürk´ün araştırmalarına adayan Turgut ÖZAKMAN´ın aynı adlı kitabından uyarlanan "Dersimiz Atatürk" filmi ile 5/D sınıfı öğrencileri Atatürk´ün hayatı başarılarına doğru heyecanlı ve öğretici bir yolculuğa çıktılar.
Sinema etkinliğimizi organize den Türkçe öğretmenimiz Elvan DİZVAY´a ve sevgili öğrencilerimize teşekkür ederiz.